Gedragsproblemen of gedragskwaliteiten?

Gepubliceerd op 1 oktober 2020 om 14:50


Er was laatst een jongen bij mij in de praktijk. Hij vroeg mij: 'Komen er veel kinderen bij jou met gedragsproblemen?'

 

Ik moest hier even over nadenken. Vanuit mijzelf zou ik verstoringen in gedrag nooit als gedragsproblemen omschrijven.

 

De definitie van gedragsproblemen die je vind als je op Google zoekt: Gedragsproblemen zijn de ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

 

Ongewenste gedragingen… Ongewenst voor wie precies? En wat is dan het gedragsprobleem exact?

 

Vanuit mijn visie als holistisch therapeut, kijk ik naar wat voor gedrag het kind vertoont, waarmee hij of zij zelf of de omgeving van het kind moeite mee heeft. Wat voor type gedrag is het, wat wil hij of zij met dit gedrag zeggen, wanneer uit zich dit gedrag en de allerbelangrijkste vraag voor mij: waar komt dit gedrag vandaan?

Niet willen meegaan met de regels, boos worden, agressief, niet luisteren.. Zou jij werkelijk willen dat jouw kind met alle zeilen meevaart? Dat het makkelijk is en altijd doet wat jij zegt. Waar is het kind dan zelf? Hoe zet jouw kind zich dan in zijn volwassen leven neer?

 

Waarschijnlijk als iemand die continu over zijn eigen grenzen heen gaat, iemand die geen idee heeft wat hij of zij nou werkelijk wil in het leven, iemand zonder wilskracht of daadkracht. Is dat wat je wil?

Ik begrijp dat gedragsproblemen storend kunnen zijn en je soms zelfs tot wanhoop kunnen drijven, geloof me, ook ik heb die periodes meegemaakt met mijn zoon. En ik ben blij dat ik weet dat mijn zoon voor zichzelf op durft te komen, dat hij weet hoe hij zijn frustraties kan uiten, dat hij duidelijk kan aangeven wat hij wil en vooral dat hij voelt dat hij zijn gevoelens bespreekbaar mag maken.

 

Ik sta positief in het leven en benader iedereen die ik tegenkom ook op die manier. Als ik kijk naar gedragsproblemen buig ik die eerst om naar positiviteit, zodat zowel ouder als kind op een andere manier kan leren kijken naar deze problemen. Bijvoorbeeld:

 

Gedragsprobleem Positieve kwaliteit hieraan gekoppeld
Niet luisteren Het kind heeft een eigen wil, en is bereid niet te buigen voor de wil van een ander
Extreme frustratie Het kind voelt wat hij of zij wel of niet aankan, het kind is zijn eigen kunnen aan het leren kennen
Agressief gedrag Het kind staat voor zichzelf op en laat niet over zich heenlopen

 

Vind ik gedragsproblemen dan geen issue? Jazeker wel, het gaat uiteindelijk om de balans. Het kind mag leren zijn gevoelens te uiten, zijn eigen kunnen te leren en te weten waar zijn grenzen liggen en dit met respect voor zijn omgeving.

 

Ik kijk liever naar de oorzaak van de gedragsproblemen. Gedrag is het gevolg en zelden tot nooit de oorzaak. Zit het kind niet lekker in zijn vel? Is het onzeker? Is er sprake van faalangst? Is de ouder onzeker? Is er sprake van een ingewikkelde thuissituatie? Is het kind hooggevoelig en weet hij niet wat hij met al die emoties aan moet? Is het kind snel overprikkeld en kan hij die prikkels niet kwijt?

 

Al deze punten en meer onderzoek ik tijdens mijn begeleiding, door bijvoorbeeld het inzetten van therapeutisch tekenen, systemisch werk, familieopstellingen, gesprekken met de ouders, etc. Vervolgens zet ik therapieën in die helpen met reguleren en afvoeren van blokkades, trauma’s en emoties, bijvoorbeeld middels aromatherapie, acupressuur, massages, Bach Bloesem therapie en meer.

 

Vooraf maak ik met de ouders een doelstelling, wat willen we dat er anders wordt, waar willen we dat het kind anders mee om leert gaan. Van hieruit maken we een behandelplan.

 

Het lijkt simpel omschreven, dat is het uiteraard niet. Tijdens zo’n traject is het nodig de diepte in te gaan, terug te gaan naar de oorzaken van de gedragsproblemen, deze blokkades en trauma’s te verwerken, af te voeren en het zelfhelend vermogen te activeren.

 

 

Dus nee, niet simpel of eenvoudig, wel doeltreffend, effectief en waardevol, voor de rest van het leven van zowel het kind als de ouder.

Wil je meer weten over mijn werkwijze met kinderen die gedragsproblemen vertonen? Neem gerust vrijblijvend contact met me op, dan plannen we een gratis intakegesprek. Of neem een kijkje bij het traject Gedragskwaliteiten.

 

O ja, nadat ik in Jip en Janneke taal had uitgelegd aan de jongen hoe ik denk over gedragsproblemen, waarover ik begon in deze blog en ik vervolgens vroeg hoe hij nu denkt over gedragsproblemen, haalde hij zijn schouders op en antwoordde: ‘Het maakt niet uit, als je maar een leuk leven hebt’. En dat is nou precies waar het om gaat!

 

Liefs, 

Laura


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.